Omavalvonta

1. Palvelun tuottajaa koskevat tiedot / 4H-yhdistys

 

 

 

 

 

Palvelun tuottaja / nimi EVIJÄRVEN 4H-YHDISTYS

 

 

yksityinen palvelun tuottaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Palvelumuoto ja asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan

 

 

 4H-kotipalvelu

yksityistalouksissa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Palvelun tuottajan virallinen nimi

Y-tunnus

 

 

 Evijärven 4H-yhdistys

0855747-9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toimintayksikön postiosoite

 

 

 Viskarinaukio3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postinumero

Postitoimipaikka

 

 

 62500

Evijärvi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toiminnasta vastaavan henkilön nimi / yhdistyksen tiedot

 

 

 Hanna Honkaniemi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postiosoite

Puhelin

 

 

 Viskarinaukio3

 

 

 

 

 

040-5413873

 

 

 

Postinumero

Postitoimipaikka

 

 

 62500

 

 

 

 

 

Evijärvi

 

 

 

Sähköposti

hanna.honkaniemi@4h.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilmoituksen varainen toiminta

 

 

 

 

( yksityiset soasiaalipalvelut )

 

 

Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta

Ajankohta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastuuvakuutukset, työntekijän vakuutukset ( vakuutuksen numerot)

 

 

 Työpalvelun vastuuvakuutus 312-0106093-M

Työntekijän eläkevakuutus 380-540204402

Tapaturma-, työttömyys-, ryhmähenkivakuutus 151-0147506-N

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Toiminta-ajatus

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuottaa siivous- ja kodinhoitopalveluja, asiointipalvelua,

 

 

lastenhoitopalvelua sekä muuta asiakkaan kotona tapahtuvaa palvelua laadukasta ja

 

hyvää työskentelytapaa noudattaen . Pääasiallisesti palvelut pyritään tuottamaan

 

 

työllistämällä nuoria (alle 29-v.) sekä aikuisia. Kaikki palvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti

 

huomioimalla kunkin asiakkaan omat toivomukset.

 

 

 

 

 

 

Arvot ja toimintaperiaatteet

 

 

 

 

 

 

 

Työtilauksia tarjotaan ensisijaisesti nuorille mutta myös aikuisille

 

 

Nuoret saavat arvokasta oppia työelämään, hankkivat omaa rahaa , tekemällä oppien

 

tuovat hyvinvointia  itselle ja palvelun tilaajille( asiakkaille), nuorille oman elämän hallintaa

 

4H:n arvot Harkinta, Harjaannus, Hyvyys ja Hyvinvointi ovat kaiken palvelun lähtökohtana.

 

Päivittämissuunnitelma: tarpeen mukaan, vähintään kuitenkin vuoden alussa

 

 

 

3. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt

 

Omavalvonnasta vastaavan organisaation johdon edustajat ja tehtävät

 

 

 

Toiminnanjohtaja: Hanna Honkaniemi

palvelun organisointi

 

 

 

 

 

Hallitus/ puheenjohtaja: Eveliina Niemi

 

 

valvonta ja seuranta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omavalvonnan vastuuhenkilön yhteystiedot: Toiminnanjohtaja

 

 

Palvelua tekevät työntekijät

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkilöstön osallistuminen omavalvonnan toteuttamiseen; toimintayksikön

 

 

perehdytyssuunnitelma; henkilöstön ja harjoittelijoiden perehdytys ja kouluttaminen

 

 

 

 

 

koulutus/ perehdytys nuorille, aloitteleville työntekijöille

 

 

palaverit tarvittaessa: käsitellään ongelmakohdat ja työntekijöiden palaute- asiakkaan palaute

 

täydennyskoulutus tarvittaessa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Asiakkaan ja omaisten osallistuminen, asiakaspalaute

 

 

Otetaan vastaan vapaamuotoista asiakaspalautetta asiakkailta, omaisilta ja työntekijöiltä

 

Kirjataan yksittäiset palautteet ja viedään yhteisen palaverin käsiteltäväksi.

 

 

Palautteiden pohjalta palvelua kehitetään ja ongelmat ratkaistaan : työntekijä/ toiminnanjohtaja,

 

yhteinen palaveri, hallitus/ tj/ työntekijä/ 4H-piiri

 

 

Kaikki palautteet kirjataan ja laaditaan suunnitelma, miten ongelma korjataan.

 

 

 

Suunnitelma asiakaspalautteen kehittämiseksi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastataan asiakkaalle mahdollisimman pian ( 2-3 päivän kuluessa saadusta tiedosta)

 

 

Sovitaan korvaus, jos sellaista on tapahtunut

 

 

Pyydetään anteeksi ja hyvitetään jotain palvelun osaa( sovittava asia)

 

 

Luvataan korjata asia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Riskien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet

 

 

Kuvaus menettelystä, jolla riski , kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet tunnistetaan

 

 

 

 

Kotipalvelu: ympäristötekijät, käytettävät työvälineet, asiakkaat ( alkoholi, huumeet,

 

dementia, lähentelyt, väkivalta)

 

 

Asiakkaan sairauskohtaus( kotipalvelu, vanhukset)

 

 

Vuodenajat: liukkaus, pimeys

 

 

 

 

 

Työtapaturmat

 

 

 

 

 

työntekijän epärehellisyys

 

 

 

 

 

 Kaikki tilanteet käsitellään palavereissa ja tj/ työntekijä

 

 

Muistetaan aina vaitiolovelvollisuus!

 

 

Tapauksista ilmoitetaan aina eteenpäin

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään

 

 

Käsitellään asiakas/ työntekijä/ omainen/ palvelun tilaaja

 

 

Tieto viedään asianosaisille: omaisille, kunnalle, sosiaaliviranomaisille/ palvelun tilaajalle

 

Riskien tunnistaminen ja arviointi

 

 

Mitä kaikkea voi sattua? Miksi? Mitä siitä voi seurata? Miten suuri riski?

 

 

Riskien tunnistamisen tulee kattaa kaikki toiminta yrityksessä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan

 

 

 

 

 

 

 

Korjaavat toimenpiteet: yleistä varovaisuutta noudatetaan ja toimitaan ohjeiden ja sääntö-

 

jen mukaan : Talvella erikoisesti pimeyteen ja liukkauteen varaudutaan( oma taskulamppu)

 

Varataan kohteeseen riittävästi aikaa- kiire pois

 

 

Vaikeissa asiakassuhteissa mennään useamman henkilön kanssa

 

 

Omaisuuden rikkoutuessa - sovitaan / vakuutus korvaa omavastuun jälkeen

 

 

Sairaustapauksissa:  soitetaan 112 / ambulanssi- hoidetaan mahdollinen ensiapu osaamisen

 

mukaan

 

 

Epärehellisyys: puututaan asiaan heti, selvitetään Asiakas/ työntekijä/ tj - poliisi tarvittaessa

 

 

Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja yhteistyötaholle

 

 

 

 

Koko työyhteisölle tiedotetaan korjaavista toimenpiteistä

 

 

Käsitellään palavereissa / sisäinen viestintä ( vaitiolovelvollisuus)

 

 

Asiaan puututaan välittömästi tiedon tultua

 

 

Seurataan myös läheltä piti- tilanteita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Henkilöstö

 

 

Kuvaus henkilöstön määrästä, mitoituksesta ja rakenteesta

 

 

 

 

 

 

 

Tarpeen mukaan nuoria ja aikuisia. Asiakkaan työtilausten mukaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus henkilöstön rekrytoinnista ( hakumenettely, rikosrekisteritausta, sijaiset jne)

 

Rikosrekisterin tarkastaminen yli 3 kk työsuhteissa

 

 

Työvoimatoimisto, oma jäsenistö, paikallislehdet, netti-sivut, MOL.fi- sivut, tutut

 

 

Näistä rekrytoidaan uusia työntekijöitä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä

 

 

 

 

 

 

Nuorille " Työt alkavat- kurssi", kotipalvelukurssi, perehdytys työhön vanhemman

 

 

työntekijän rinnalla, ohjeet ja säännöt

 

 

Lisäkoulutusta tarpeen mukaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen

 

kehittämisestä

 

 

n. vuoden välein jatkokoulutusta/ päivitystä ammattitaitoon

 

 

työntekijöiden TYKY- päivä 1-2/ vuosi

 

 

Mahdolliset kehityskeskustelut työntekijöiden kanssa

 

 

Sairauspoissaolot: työehtosopimuksen mukainen palkka - sijaisjärjestely

 

 

palaverit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

Palvelu tapahtuu asiakkaan kotona ja asiakkaan työvälineillä

 

 

 

Siivouksessa noudatetaan jokaisen kodin käytäntöä

 

 

 

Huomioidaan yksityisyyden suoja ja henkilötietojen käsittely. Työntekijän kanssa allekirjoitetaan Vaitiolositoumus.

 

 

 

Puututaan asiakkaan kodissa selviin epäkohtiin ja turvallisuutta vaarantaviin seikkoihin

Raportoidaan asianomaisia tahoja

 

 

 

Yhdistyksellä voi olla myös omia välineitä: ruohonleikkuri, pihatöiden välineet jne

 

 

 

Asiakkaan kanssa tehty palvelusopimus ( arvonlisäverottomuus)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Asiakkaan asema ja oikeudet

Laaditaan asiakkaan kanssa tehty palvelusopimus

 

 

 

 

Palvelusopimusta tarkistetaan / päivitetään tarvittaessa

 

Sopimus voi olla: suoraan asiakkaan kanssa, omaisen kanssa tai kunnan kanssa laadittava

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus menettelytavasta , jos todetaan, että asiakasta on kohdeltu epäasiallisesti

 

Otetaan yhteys kunnan viranomaistahoihin

 

Epäasiallista kohtelua voi olla läheisiltä, naapureilta, palvelun suorittajilta, vierailijoilta 

Jos todetaan , puututaan aina tilanteeseen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvaus asiakastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten noudattamisesta

Yhdistyksissä on asiakastietokortit/ asiakasrekisteri, jota säilytetään

 

asianmukaisesti . Pääsy rekistereihin on toiminnanjohtajalla ja palveluvastaavalla

 

 

 

Kaikki kotipalvelun työntekijät allekirjoittavat vaitiolosopimuksen

 

Asiakkaan tietoja luovutetaan viranomaisille/ omaisille ja kyseisen palvelun tilaajalle (suostumus

 palvelusopimuksessa)  

Tarvittaessa keskustellaan asiakkaan avun tarpeesta ja tilanteesta asianomaisen tahon kanssa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Omavalvonnan toteutumisen seuranta ja arviointi

 

 

Kuvaus yksikön omavalvonnan toteutumisen seurannasta

 

 

 

 

Omavalvontasuunnitelma on laadittu 1.9.2012. Suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa

 

kuitenkin vähintään kerran vuodessa

 

 

Suunnitelman valvonnan suorittaa toiminnanjohtaja / hallituksen puheenjohtaja

 

 

 

 

 

Menettelyohjeisiin tulleet muutokset kirjataan heti omavalvontasuunnitelmaan

 

 

Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain , vaikka muutoksia ei olisikaan

 

 

Uudet, päivitetyt ohjeet käydään läpi palveluja suorittavien henkilöiden kanssa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitä on laatu

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyvä hoito ja hoiva, kuntoutus, neuvonta ja muu palvelu vastaa sille asetettuihin

 

 

vaatimuksiin ja asiakkaan asettamiin odotuksiin - kuitenkin suhteutettuna omiin resursseihin

 

ja omaan toimintaympäristöön

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omavalvontasuunnitelma on laadittu/ päivitetty

 

 

Paikka Evijärvellä

1.9.2012/5.9.2025

 

 

 

Toiminnanjohtaja

 

 

 

Puheenjohtaja

 

 

 

Hanna Honkaniemi

Eveliina Niemi